Hoewel het lijkt dat het uit een enkel materiaal is gemaakt, is de band een complexe samenstelling van verschillende onderdelen. Het is gemaakt van meer dan 200 grondstoffen. In dit artikel legt AutoWinkel.nl je het gehele proces uit van hoe autobanden tot stand komen.
1. Bereiding basiscomponenten
Het begint allemaal met de bereiding van de basiscomponenten. Het rubber is gemaakt van vier verschillende type materialen: rubber of een soortgelijk materiaal, versterkte vulstoffen, weekmakers en chemische additieven. Het rubber of het flexibele materiaal zijn beide natuurlijk geproduceerd door de bewerking van de rubberboom of synthetisch gemaakt van olie.
Deze grondstoffen, verpakt in balen worden versnipperd om de bereiding van het rubber te versoepelen. Carbon en versterkte vulstoffen worden toegevoegd aan het synthetische materiaal. Dit geeft het rubber zijn weerstand. Verschillende weekmakers zoals, oliën en harsen helpen om het component in vorm te krijgen en te scheiden van de extractie.
Andere ingrediënten komen in poeder of korrelvorm. Dit zijn chemische toevoegingen en de dosering ervan is een extreem complexe operatie op industriële schaal. Formulering moet voortdurend, precies en gelijkmatig. Deze additieven bevatten zwavel en we zien later dat het een essentiële rol speelt in het behouden van de eigenschappen van het rubber.
Al deze componenten zijn zorgvuldig gemixt totdat ze perfect egaal zijn. De manier waarop verschillende componenten worden gemixt en verhit zijn even belangrijk voor de performance van de band als de keuze en hoeveelheid van de materialen.
De hoeveelheid van elke samenstelling wordt zorgvuldig gemeten. Om te voldoen aan de eisen van flexibiliteit, weerstand en grip. Het rubberen component krijgt een label om te zorgen dat hij traceerbaar is en wordt dan klaargemaakt voor het volgende fabricageproces.
De band is ook samengesteld uit lange metalen kabels en textieldraden samengesteld uit nylon en andere materialen, om de spanning tegen te werken waarmee het te maken heeft.
2. Productie van autobanden
Wanneer deze verschillende componenten bereid zijn worden ze omgezet in één vaste massa platte producten, op maat gemaakte ringen, metalen of textiele draden, alsmede verstevigde draden. De productie start dan op een trommel: een roterende cilinder waarbij de zijkanten in elkaar kunnen worden gedrukt. En het midden kan opgepompt worden. Het eerste element dat op de cilinder wordt gelegd is een luchtdichte plak synthetische rubber welke fungeert als een binnenband.
Het wordt dan omhuld met een fabrieks laag van rubber. Deze draden vormen het karkas van de band. Rubberen lijnen worden aan weerszijde geplaatst om de metalen ringen te ondersteunen dit zijn onuitrekbare metalen ringen. Deze zorgen ervoor dat de band stevig om de velg blijft zitten.
Het rubberen karkas wordt over de metalen ringen geplaatst om het op zijn plaats te houden. Dan worden de andere onderdelen geplaatst zoals de zijkanten gemaakt van sterk flexibel rubber. Deze zijn gemaakt om het karkas te beschermen bij zijdelingse impact. Het midden van de cilinder wordt opgeblazen om zo de twee zijkanten bij elkaar te brengen en zo de band de bijna uiteindelijke vorm te geven.
Twee stroken worden toegevoegd aan de band, deze zijn verstevigd met metalen draden. Deze worden kruislings geplaatst op het karkas om zo een solide driehoekig oppervlak te vormen. De afwerking van deze componenten met een marge van één tiende van een millimeter geeft de band zijn prestaties als het gaat om veiligheid, duurzaamheid, energiezuinigheid en comfort.
Er wordt tijdens het productieproces een fabrieks laag toegevoegd wat ervoor zorgt dat de band stabiel blijft en in de goede richting blijft gaan. Op hoge snelheid voorkomt het schade als gevolg van centrifugale kracht. Als laatst wordt het profiel van de band toegevoegd. Dit is het loopvlak, het vlak dat contact heeft met de weg.
3. Vulkanisatie en uitzetten van de banden
Het eerste gedeelte van de fabricage is nu af. Het kan nu getransporteerd worden naar de mal. Een blaas gevuld met hete vloeistof onder druk in het midden van de mal dwingt de hete substantie die in de band zit in alle hoeken en groeven. Door de hitte van de vloeistof die om de mal heen zit start het uitzetproces. De toegenomen temperatuur zorgt voor zwavel in het rubbermengsel wat zich mengt met de moleculen. Dit noemen we vulkanisatie.
Het rubber wordt nu getransformeerd van een plastic staat naar een elastische staat. Wanneer de band uit de mal is gehaald en als het afgekoeld is heeft de band zijn uiteindelijke vorm en karakter eigenschappen bereikt en kan het op bijvoorbeeld stalen velgen worden geplaatst.
Vond je dit interessant om te lezen en ben je op zoek naar een nieuwe auto om te kopen of leasen? Kom dan eens langs bij AutoWinkel, dé Fiat dealer in Gouda.